سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصه خواندن

کودک با خواندن یا گوش سپردن به قصه بر توجه و دقتش به پیرامون خود می افزاید و دربار? هر موضوع و پدیده ای فکر می کند. او از این راه مهارت هایی مثل خوب دیدن، خوب شنیدن، پرسیدن و به دنبال پاسخ بودن را به دست می آورد.

در این میان وظیف? بزرگسالان تنها ایجاد اشتیاق به خواندن در کودکان نیست. بلکه آن ها باید برای تداوم خواندن در  گروه  های سنی برنامه هایی را پیش بینی کنند تا عادت به خواندن در درون کودک، پایدار و نهادینه شود.

کتاب هایی که برای کودکان انتخاب می شود باید جذاب ، عمیق و شیرین باشند و با تجربه ها، نیازها، علایق و توانایی های آن ها هماهنگ باشد و به کنجکاوی ها و آرمان های بلند پروازان? آن ها پاسخ دهد. کتاب مناسب، تخیل کودک را تقویت می کند و بر تجربه های او می افزاید. به او لذت می دهد و او را به خواندن علاقه مند می کند.

اما چه کسی باید برای کودک بخواند و به او خواندن یاد بدهد ؟ بدیهی است  آموزش خواندن به کودک،کاری مشترک بین مدرسه و والدین است. وظیف? والدین تنها این نیست که برای کودک کتاب را بلند بخوانند یا  به او الفبا یاد بدهند . بلکه آن ها باید کودکان را به خواندن علاقه مند کنند، بر پیشرفت خواندن کودکان نظارت کنند و راهنمای آن ها باشند.

نقش خانواده از گهواره و لالایی کودک شروع شده و در مراحلی که دایر? فعالیت های حسی ـ حرکتی کودک گسترش می یابد، بازی ـ ترانه ها بر لالایی ها اضافه می شود.

ادبیات هر قومی پر از اشعار و ترانه هایی است که در سنین ابتدایی و از راه گوش، کودک را با صداها و ساختمان شعر وقصه  آشنا می کند و  لحظه هایی لذت بخش برای او خلق می کند.

از جمله  مهم ترین پیامد های داستان خوانی، نزدیک کردن اعضای خانواده به یکدیگر است. در این جا خواندن داستان کودکانه برای کودک به یک جریان اجتماعی تبدیل می شود. زیرا او در معرض اطلاعات گوناگون در مورد جامعه، مردم و رویدادهای اجتماعی قرار می گیرد. وقتی پدر و مادر برای او کتاب می خوانند در واقع به او الگو می دهند. بردن کودکان به نمایشگاه ها و فروشگاه های کتاب به آن ها فرصت می دهد بین کتاب ها بگردند و با کمک بزرگ ترها کتاب های مورد علاق? خود را پیدا کنند . هم چنین عضو کردن کودکان در کتابخانه ها ی عمومی از وظایف پدر و مادرهاست.

وقتی کودک خواندن را یاد گرفت و برای خواهر یا برادر کوچک تر یا پدر و مادرخود داستان خواند، حس اعتماد به نفس در او تقویت می شود.

 با این همه، کودکان هر قدر هم در خواندن توانا شوند و مهارت پیدا کنند هنوز نیاز دارند کسی برایشان  کتاب بخواند. برای کودک مفهوم خواندن چیزی فرا تر از تلفظ کلمات است. همچنین شنیدن داستان به شکل گروهی بسیاردلپذیرتر از تنهایی خواندن آن است.