سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوشتن قصه کودک

شاید برای شما عجیب باشد یک آدم‌بزرگ، برای خودش قصه کودکانه بخواند. اما اگر فقط کمی در دنیای کتاب‌های کودکان و نوجوانان سیر کرده باشید می‌دانید این جور کتاب‌ها می‌توانند معجزه کنند. معجزه‌ی قصه‌ی کودکانه را وقتی بیشتر درک می‌کنید که اتفاقا از دنیای کودکی فاصله گرفته باشید. آن وقت است که می‌فهمید مهم‌ترین دغدغه‌های بشری مثل عشق، تنهایی، جنگ، ترس و … چگونه به روشنی و درستی در این کتاب‌ها مطرح شده‌اند و چگونه برای پیچیده‌ترین پرسش‌های‌مان پاسخ‌هایی ساده اما قانع‌کننده پیدا می‌کنیم. البته باید بگویم منظورم کتاب‌های باکیفیت در این حوزه است و بی‌شک محتواهای نامناسب در این حیطه هم فراوان است.

به هر ترتیب، اگر آدم بزرگ هستید (احتمالا هستید که این یادداشت را می‌خوانید) پیشنهاد می‌کنم گاهی در کتاب‌فروشی‌ها به سراغ قفسه‌ی شعر و قصه‌ کودکانه بروید. من که فکر می‌کنم این کتاب‌ها می‌توانند برای ما آدم‌بزرگ‌ها شفابخش باشند.

این از ما بزرگترها. اما کارکرد این قصه‌ها، شعرها و ترانه‌ها برای بچه‌ها چیست؟ یا به عبارت دیگر چرا باید برای بچه‌ها قصه کودکانه بخوانیم؟ در این یادداشت اندکی از فایده‌‌های کتاب خواندن با و برای بچه‌ها می‌نویسم؛ نوزدان، نوپایان، خردسالان، کودکان و نوجوانان.

تقویت مهارت زبان‌آموزی

تقویت مهارت دیدن، شنیدن و گوش دادن

گسترش دایره‌ی لغات

آشنایی با تصاویر، علامت‌ها و نشانه‌ها

تقویت تمرکز و حافظه

علاقه‌مندی به کتاب در آینده

 تقویت تخیل و خلاقیت

داستان کودکانه به بچه‌ها این فضا را می‌دهند تا هرچه می‌‌خواهند در ذهن‌شان بسازند و خراب کنند. خلق قدرت‌های خارق‌العاده برای انسان‌ها، لذت‌های پایدارو گره‌هایی که به آسانی باز می‌شوند. خب چنین دنیایی جذاب نیست؟ صادقانه باید اعتراف کنیم که دنیای خیال‌انگیز قصه‌های کودکانه از دنیای واقعی ما خیلی زیباتر است.

باید یادآوری کنم مواردی که اینجا نوشتم تنها چند نمونه از فایده‌های خواندن قصه کودکانه با و برای کودکان بود. برای این که خودتان تجربه کنید پیشنهاد می‌کنم کودکی را در آغوش بگیرید و برایش کتاب بخوانید. می‌توانید ساعت‌ها درباره‌ی یک کتاب ساده با او حرف بزنید و از مصاحبتش لذت ببرید.

همه اینها در اپلیکیشن کودک و پادکست کودک وجود دارن کی می تونید برای بچه ها بخونید.