سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قصه کوتاه کودکانه را چگونه می توان برای کودکان نوشت؟

قصه کوتاه کودکانه صوتی خلاقیت کودکان را پرورش می‌دهد. آموزش داستان نوشتن برای کودک راهی برای تقویت قدرت تخیل و خیال پردازی او است در این مقاله 5 راه برای داستان نویسی و آش کردن کودک با ساختار داستان نویسی را جمع آوری کرده ایم.

آموزش داستان نویسی

یکی از  دستاوردهای تقویت قدرت تخیل برای کودک و نوجوان پرورش خلاقیت او است داستان نویسی کمک به پرواز تخیلات کودک می کند ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که چگونه به کودک خردسالی که سواد خواندن و نوشتن ندارد داستان نویسی یاد دهیم در این مرحله از این کودک شما باید ساختار یک داستان کودکانه را به کودک یاد دهید و فیدبک آن را در دوران نوجوانی خواهید دید.

چطور آموزش داستان نویسی برای کودک داشته باشیم.

در ادامه 5 روش داستان‌نویسی را شرح می دهیم.

 روش اول آشنایی با داستان نویسی با تشریح رخدادهای روزمره

برای شروع هر شب از کودکتان بخواهید که روزشان را برای شما شرح دهند حتی می توانید با یک دوربین از او فیلمبرداری کنید و به کودک این فرصت را بدهید که کل رخدادهای روزش را برای شما تعریف کند.

در شروع این کار ممکن است که کودک اتفاقات را درست به خاطر نیاورد و یا به صورت جابجا تعریف کند.

در طی صحبت های کودک تان از او سوال بپرسید مثلاً امروز با کدام دوستت بازی کردی؟ چه کارهایی دوست داشتی انجام بدی که فرصت نکردی چه برنامه تلویزیونی تماشا کردی چه اتفاقی خنده داری امروز برات افتاده

با تمام شدن صحبتهای فرزندتان در آخر یک قصه کوتاه کودکانه شب برای شما تعریف کرده است.

 

به کودک اجازه دهید که تمام اتفاقات را بدون سانسور کردن برای شما تعریف کند حتی اگر برای شما ناراحت کننده و حوصله سر بر باشد.

با این کار کودک شما با قصه کودکانه شب آشنا می شود و یاد می گیرد که قصه کودکانه و قصه شب را چگونه شروع کند و چگونه اتفاقات را در بدنه داستان به کار ببرد و نظم و متوالی بودن داستان را رعایت کند و حتی جزئیات را رعایت کند با این کار هوش هیجانی در کودک بالا می رود.

 

روش دوم یاد دادن با حدس زدن در مورد آینده

یک روش دیگر برای یاد دادن قصه کودکانه شب به کودک تقویت قدرت تخیل با حدس زدن اتفاقات در آینده است یعنی اینکه به جای تعریف کردن اتفاقات گذشته از کودک بخواهیم در مورد آینده صحبت کند برای مثال دوست داری فردا کجا برویم به پارک برویم یا به خانه مادربزرگ دوست داری در پارک چه بازی هایی انجام دهی؟

روش سوم داستان‌نویسی با نقاشی

یک راه برای تشویق کردن کودک به قصه کوتاه کودکانه مخصوصاً کودکانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند نقاشی کردن است از کودک بخواهید که اتفاق روز گذشته خود را نقاشی کند اصلاً بازدید در مهد کودک ایا خانه مادربزرگ را نقاشی کند اصلاً جزئیات نقاشی اهمیتی ندارد فقط بگذاریم که کودک دست به قلم شود با این کار کودک ترغیب به فکر کردن می شود

روش چهارم داستان نوشتن خواندن قصه کودکانه شب برای قصه کودک قبل از خواب است

بعد از گفتن قصه از کودک بخواهید که قصه را با شخصیت های مورد علاقه خودش و پایان مورد علاقه خودش باز گو کند البته شما باید در این روند به او کمک کنید و سوالاتی از او بپرسید مثلاً به غیر از روباه چه حیوان دیگری در دشت زندگی می کند؟ و چی شکار می کند؟ اگر تو به جای پسر بچه داستان بودی چیکار میکردی؟

در مورد اتفاقات و جزئیات داستان با کودک بحث کنید و داستان را برای کودک باز کنید بگذارید از اهمیت پند و اندرز داستان  پی ببرد

 

روش پنجم نمایش بازی کردن قبل از نوشتن قصه  کوتاه کودکانه

می‌توانید قبل از نوشتن داستان نقش های آن داستان کودک را بازی کنید این کار باعث زدن جرقه در ذهن کودک می شود و می تواند صحنه های نمایش را روی کاغذ بیاورد

چند نکته برای نوشتن قصه کوتاه کودکانه

1-در داستان نویسی با پرسیدن سوال سعی کنید قصه را پیش ببرید.

2-سوالاتی نظیر این که قهرمان قصه انسان است یا حیوان

3-شخصیت های دیگر نیز در داستان هستند یا نه?

4-چه اتفاقاتی برای شخصیت های داستان می‌افتد?

5- پایان داستان به چه صورت است?

زمانی که قصد کودک را تعریف می‌کند شما آن را یادداشت کنید و بعد با صدای بلند برای او بخوانید.

 

انتخاب عنوان جذاب بسیار حائز اهمیت است بهتر است برای قصه کوتاه کودکانه زیبا یک اسم انتخاب کنید.

می توانید برای هر قصه کوتاه کودکانه جدید که کودکتان تعریف می کند یک نقاشی نیز بکشید با این کار کودک از قصه گفتن لذت  می برد.

 

صحبت کردن به زبان حیوانات برای اپلیکیشن کودک بسیار جذاب است و بهتر است قصه کوتاه کودکانه شب حیوانات برای او تعریف کنیم و صداهای حیوانات را به او یاد دهیم مثلاً صدای مرغ خروس سگ و خرگوش گوسفند

با این کار کودک طنز زبان فارسی را خیلی خوب یاد می‌گیرد قصه به یاد گیری زبان فارسی به کودکان کمک می کند و زبان فارسی به نویسنده  خوب  شدن در آینده کمک می کند خسته شدم.