سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش کتاب در زندگی کودکان

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که علاقه به کتاب در کودک امری وراثتی نیست، اما می توانیم نقش کتاب در زندگی کودکان را تقویت یا تضعیف کنیم.

کودکان در ماه های اولیه زندگی، با پاره کردن و ورق زدن کتاب ها، نوعی ارتباط با کتاب و دنیای مطالعه برقرار می کنند. واکنش های مثبت یا منفی والدین به این کار، می تواند زمینه ای برای ایجاد علاقه و یا بی میلی کودک به کتاب در سالهای بعد زندگی او و حتی در بزرگسالی شود.

 

کودک در ماه های اولیه زندگی با پاره کردن کتاب به نوعی تخلیه انرژی می کند و پس از آن به آرامش درونی می رسد که این آرامش برای او توام با شادی خواهد بود و او در بزرگسالی می آموزد که با کتاب می تواند به آرامش و شادی برسد و این در او نهادینه می شود.

براساس یافته های اخیر، اسباب بازی ها نقش کمرنگ تری در رشد ذهنی کودک نسبت به کتاب دارند. خواندن کتاب هنگام خواب برای کودک باعث میشود تا خواب آسوده تری داشته باشد.

 خواندن داستان کودکانه یا پخش قصه کودکانه از طریق اپلیکیشن کودک نیز برای رشد تخیل کودکانه بسیار مفید است.

تفاوت نقش کتاب با اسباب بازی در زندگی کودکان

غالبا والدین گمان می کنند بچه ها از اسباب بازی بیشترین لذت را می برند و بهمین دلیل مدام در حال تهیه اسباب بازی هستند و به کتاب در زندگی کودکان، به عنوان نوعی از سرگرمی نگاه می کنند.

براساس یافته های اخیر، اسباب بازی نقش بسیار کمرنگتری در رشد ذهنی کودک به نسبت کتاب دارند، در کشورهای پیشرفته وجود کتابخانه در اتاق کودک حتی از تخت خواب او مهم تر است و کتاب در زندگی کودکان نقش بسیار زیادی را در پرورش قوای ذهنی اش برعهده دارد.

نقش کتاب در زندگی کودکان در ایجاد سوالاتی است که در ذهن لالایی کودک شکل میگیرد که با فکر کردن درباره این سوالات و یافتن پاسخ برای آنها افزایش هوش و سطح هوشیاری را برای کودک به همراه دارد.

خواندن کتاب برخلاف تماشای تلویزیون باعث ایجاد تمرکز در کودک می شود و این تمرکز برای کودک حس آرامش را به همراه خواهد داشت.

 

تاثیرات خواندن کتاب بر کودکان

خواندن کتاب های داستان برای کودکان باعث ایجاد حس مقایسه در ذهن کودک میان شخصیت های خوب و بد شده و کودک با پیام داستان متوجه می شود که همیشه شخصیت ها و خصلت های خوب پیروز هستند و همین امر سبب ایجاد ویژگی های مثبت در کودکان می شود.

والدین گمان می کنند که کودکان تنها به داستان ها برای گذران وقت گوش می دهند اما این طور نیست، آنها ممکن است ساعت ها پس از خواندن کتاب به آن داستان کودک فکر کنند و حتی خود را جای شخصیت های داستان بگذارند.

کودکان از داستان ها می آموزند و به همین خاطر است که سال ها داستان ها در ذهن آنها باقی می ماند. کتاب خواندن برای کودک بسیار مفید است و ذهن آن ها را پویا و حس اعتماد به نفسش را افزایش میدهد.

 

 

نویسنده : مارگاریت پکارت

مترجم: مرجان آقبلاغی